www.fjeldsport.dk

Vejret?

Marts 08Posted by Thomas Holgaard Pedersen 17 Mar, 2008 23:45
HejsaI midten af februar padlede Nils og jeg en tur i farvandet omkrig Venø. Vi startede ud fra Humlum havn og padlede på kompaskurs mod Venøborg i tæt tåge. Vi landede 100 meter fra mål, men med vilje...for at være sikker på at vide hvilke retning vi skulle dreje til. Vi drejede til venstre og padlede til Venø tap på flat vand. Vi kunne hører en masse edderfugle længere ude, mens sælerne legede tættere på stranden. Vi padlede rundt om tap'en og kom med besvær ind i vigen, på jagt efter de mystiske Mufflonvæddere...desværre så vi ikke nogen!
Blog ImageBlog ImageStille vand i vigen...uden væddere!

Udsigten til en tur rundt om Venø på spejlblankt vand virkede ikke så eftertragtet og tågen var lettet så vi besluttede at padle en tur over til Oddesund i stedet. Heldigvis tog vi en kompaskurs, for da vi var 100 m. fra land lukkede det fuldstændig til, 50 m. sigte. Samtidigt blæste det op fra nord, så uden at korigerer, havnede vi et godt stykke syd for Grisetå odde. Men det var i den rigtige retning så det var ok.
Blog ImageBlog ImageOddesundhavn...I baggrunden kan man se fyrtårnet på Grisetåodde Her i starten af marts var vi så oppe ved Oddesund igen, denne gang lovede vejrudsigt vind fra vest, hvilket kan give ok bølger at lege i...men men men vinden var i øst, så ingen bølger. Vi startede ud fra Grisetåodde istedet, rundt om odden løb der en del strøm, de sidste dages megen vesten vind har åbenbart presset en masse vind op i fjorden. Vi padlede ud i strømmen for at lege lidt, desværre ikke rigtig nogen bølger, men strømmen var meget markant. Vi padlede over til vestsiden af Oddesundbroen, hvor strømmen kørte mod hovedstrømmen. Efter en hurtig tur i medstrøm var vi hurtig ovre ved Oddesund havn, hvor vi tog en lille pause og spiste chokolade. Blog ImageBlog ImageNils i kajakken fra "højbroen"På turen tilbage stilnede vinden af og ændrede retning til nord. Hvilket ændrede lidt på strømmen ved odden. Da vi begyndte at pakke sammen blæste det op, hvilket ændrede på forholdene igen...desværre var kajakken allerede på taget!Blog ImageOddesundbroen, man kan godt se der er lidt strøm under broen.Sjovt som vejret kan ændre sig...og IKKE følge vejrudsigten!